A szakdolgozat Neptunban benyújtott elektornikus példánya mellett és azzal egyidőben kérjük a szakdolgozókat, hogy a szakdolgozatot szintén elektronikus formában a tanszék repositoriumába is nyújtsák be!
A feltöltés előtt kérjük tekintse át, hogy a feltöltendő fájl megfelel-e az alábbi követelményeknek:
FÁJLNÉV
A pdf fájlt kérjük a következőként elnevezni:
VEZETÉKNÉV_KERESZTNÉV_NEPTUNKÓD_ÉV_HÓNAP_szakdolgozat
Tehát pl.
Kovács_Arnold_IK3ELK_2017_04_szakdolgozat
A pdf fájlt a következő képre kattintva lehet feltölteni:
1. A tavaszi félév szorgalmi időszakának vége előtti hetekben a hallgató konzultál a tanszék tanáraival és az egyeztetés eredményeképpen kiválasztja a szakdolgozati témáját és a témavezető tanárt.
2. A szorgalmi időszak végéig a hallgató leadja a titkárságon a tanszéki (informális) BA szakdolgozat témabejelentő lapot. A lapot a tanszéki honlapról lehet letölteni és két példányban alá kell íratni a témavezető tanárral is. A két példányból az egyiket a hallgató tartja meg, a másikat a témavezető tanár.
3. Az őszi félév elején a szakdolgozó leadja a TH-n a hivatalos szakdolgozati bejelentő lapot. (határidő: lásd a TH által aktuálisan közzétett időpontot)
4. Az őszi félévben a hallgató felveszi a szakdolgozati olvasólistát és a félév első két hetében egyeztet a témavezető tanárral az olvasólista tartalmával kapcsolatban. Szeptember végéig elkészül a végleges olvasólista, amely a beszámoló alapját képzi.
5. Az őszi szorgalmi időszak vége előtt a hallgató leadja a holland cikkekről, tanulmányokról, könyvfejezetekről, stb. készült összefoglalásait a témavezető tanárnak.
6. Az őszi szorgalmi időszak vége előtt a hallgató leadja a szakdolgozatból az alábbi részeket a
témavezető tanárnak. Ennek tartalma a következő:
a. A szakdolgozat tervezett tartalomjegyzéke
b. Munkabibliográfia
c. Hat oldal a szakdolgozatból, amely a tanszéki hivatkozási technikákat összegfoglaló jegyzet (Hand-out Verwijssystemen 3) alapján van megírva (tehát Chicago vagy APA stílust követ)
A hallgató a teljes szemeszter során rendszeresen (legalább három alkalommal) igénybe veszi a tanszék által biztosított anyanyelvi tanácsadási lehetőségeket (a student-assistent
fogadóórája, anyanyelvi tanárok és nyelvtanárok tanácsadási időpontjait, stb.)
7. A tavaszi félévben a hallgató felveszi a szakdolgozati konzultáció órát és rendszeresen konzultál a témavezetőjével. Ebben a félévben is a teljes szemeszter során rendszeresen (legalább három alkalommal) igénybe veszi a tanszék által biztosított anyanyelvi tanácsadási lehetőségeket.
8. Szakdolgozat leadás (határidő: lásd a TH által aktuálisan közzétett időpontot) – formai követelményekhez lásd : http://cns.elte.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=14&Itemid=185&lang=hu
9. A szakdolgozó 1-2 héttel az államvizsga előtt megkapja a szakdolgozati bírálatot és az ennek kapcsán megfogalmazott kérdéseket.
10. A hallgató maga ellenőrzi, hogy a tanulmányai során szerzett minden jegy be van-e írva a Neptun rendszerébe, mert csak így kerülhet sor az államvizsgára.
11. Az államvizsga részeként bemutatja és megvédi a szakdolgozatát.
- A bemutató során a vizsgázó a saját maga áltál készített számítógépes prezentáció segítségével (pl. PowerPoint) röviden bemutatja záró dolgozatának legfőbb kérdéseit, módszerét és eredményeit, ill. reagál a bírálatban megfogalmazott kérdésekre, kritikákra.
- Az előadás hossza nem haladhatja meg a 15 percet.
- A bemutató során a vizsgáztató meggyőződhet arról, hogy a dolgozat a szerző önálló munkája, és hogy a szerző képes főbb megállapításait szóbeli közlés formájában is képviselni. A bemutatót a bizottság az alábbi öt szempont alapján értékeli: tartalom, szerkezet, nyelvhasználat, prezentációs technika és válaszadás.
Tárgy: BBNNED 301 A grammatika alapjai 1.
Előadó: Dr. Varga Orsolya
Ideje:
Helye:
Évközi tanulmányi követelmények:
• Rendszeres, aktív részvétel az órákon, legfeljebb 3 hiányzás.
• Házi feladatok és évközi felmérő dolgozatok megírása
Értékelés: az évközi és év végi felmérő dolgozatokra adott jegyek alapján. Év közben 3 írásbeli felmérőre kerül sor.
1. A holland kiejtés alapszabályai.
2. Igeragozás. Főmondati szórend. Inverzió.
3. Személyes névmások, többesszám.
4. Elváló igekötős igék, birtokos névmás.
5. Többesszám. Névelők használata.
6. Felszólító mód. Modális igék.
7. Jövő idő kifejezése. Perfectum.
8. Melléknévragozás.
9. Névmások (személyes, birtokos, visszaható) és használatuk, prepozíciók.
10-11. Összetett mondatok. Mellérendelés, alárendelés.
12. Év végi felmérő dolgozat.
Kötelező irodalom:
Mollay Erzsébet: Basisgrammatica voor studenten Nederlands. ELTE Eötvös Kiadó. 2008.
A.M. Fontijn& A.Pescher-ter Meer: Nederlandse Grammatica voor anderstaligen
Nederlands Centrum Buitenlanders, Utrecht. 1985.
Zelenka Eszter, Jan Pieter Struiving: Nederlandse grammatica voor beginners. 1996.
Az első BA-év végén mind a szakos (néderlandisztika szakirány), mind a minoros hallgatók alapvizsgát tesznek. Az alapvizsga egy széleskörű, több részből álló nyelvvizsga. A különböző részek lényegében megegyeznek azokkal a készségekkel, amelyeket egy nyelvszakos hallgatónak tanulmányai során el kell sajátítania: beszédkészség, olvasott szöveg értése, írott szöveg értése, hangzó szöveg értése és nyelvtani készség.
Az alapvizsgán való részvétel feltételhez kötött (ld. később). Az alapvizsga akkor eredményes, ha a különböző részekre kapott érdemjegy külön-külön legalább elégséges (részletek: ld. később).
A hallgatóknak az alapvizsga mellett tanulmányaik során más nyelvi vizsgákon is bizonyítaniuk kell a tudásukat. A második év végén a minoros hallgatók nyelvi záróvizsgát (minoros vizsga) tesznek. A néderlandisztika főszakos hallgatók tanulmányaik harmadik évében a záróvizsga részeként nyelvi záróvizsgát tesznek. Bár a nyelvi vizsgák összeállítása évenként némileg eltérhet egymástól, három készség (olvasott szöveg értése, íráskészség, beszédkészség) felmérése részét képezi valamennyi vizsgának.
A következőkben a vizsgákkal kapcsolatos, évekre és készségekre lebontott tudnivalók olvashatók (magyar nyelven csak az alapvizsgával kapcsolatos információk), valamint az adott vizsgák Közös Európai Referenciakeret (KER) szerinti szintezése. A dokumentum nyomtatott változatába példafeladatokat is felvettünk, hogy a vizsgára készülő hallgatók minél pontosabb képet alakíthassanak ki arról, mire készüljenek egy-egy vizsga alkalmával.
Egy nyelv elsajátítása nem egyszerű. Hosszú idő szükséges ahhoz, hogy elmondhassuk: jól beszéljük az általunk tanult nyelvet. A nyelvtanulásnak különböző szakaszai vannak, melyeket a nyelvi szint alapján is meghatározhatunk. A nyelvtudás szintjének megállapítására tanszékünk is a Közös Európai Referenciakeret (KER) meghatározásait és leírásait használja (ld. melléklet). A KER három fő szinten helyezi el a nyelvtanuló nyelvtudását: alapszintű nyelvhasználó (A-szint), önálló nyelvhasználó (B-szint), mesterfokú nyelvhasználó (C-szint). A néderlandisztika szakirány első évében a hallgatóknak az erős alapszintű nyelvhasználó/kezdő önálló nyelvhasználó (A2+/B1) szintre kell eljutniuk. Az alapvizsgán a hallgatóknak így A2+/B1-es szintű feladatokat kell megoldaniuk. A tanév során a hallgatók nyelvtudását az A0-ás szintről mindegyik kompetencia területén a megcélzott szintre fejlesztjük. Így például a második félév során a hallgatók megtanulják, hogyan kell megfogalmazni egy egyszerű hivatalos levelet, gyakorolják az értő olvasást, valamint hetente egyszer egy teljes egyetemi órát (90 min.) fordítunk a beszédkészség fejlesztésére. A hallgatók egy egyéves grammatikakurzuson is kötelezően részt vesznek. A cél eléréséhez (A2+ / B1) a hallgatók aktív órai részvételére, valamint rendszeres otthoni tanulásra és gyakorlásra van szükség.
Az alapvizsga sikeres és jó eredménnyel való letételéhez szükséges a Nyelvgyakorlat 1. és 2. kurzusok legalább elégséges érdemjeggyel való abszolválása és a Grammatika-kurzusokon való részvétel. A Grammatika 1. és 2. legalább elégséges érdemjeggyel való elvégzése nem feltétele az alapvizsgának – feltételezzük, hogy aki a Grammatika-kurzusokat nem tudja abszolválni, az alapvizsga nyelvtani részét sem tudja majd a megfelelő színvonalon megoldani (Sikertelen grammatika vizsga esetén a Grammatika-kurzus elvégzése a második évben pótlólag kötelező.) Az alapvizsgán való részvétel feltétele tehát a Nyelvgyakorlat kurzusok sikeres elvégzése.
Az alapvizsga négy részből áll: beszédkészség, olvasáskészség, íráskészség és nyelvtan. A hallott szöveg értését különböző okok miatt nem mérjük. (Az órák és az otthoni gyakorlás során különböző gyakorlatokkal a hallott szöveg értését a többi készséggel megegyező szintre fejlesztjük.)
Az alapvizsga szóbeli része egy rövid, „bemelegítés”-sel, rövid beszélgetéssel kezdődik (egy, a vizsgázó által hozott fénykép leírása vagy egy rövid, előre elolvasott cikk ismertetése).
A vizsga során a vizsgázók szerepjáték és képleírás keretében adnak számot A2+/B1-es szintű nyelvtudásukról. A hallgatók a tanév során megkapják a szituációkat tartalmazó fénymásolatot. A vizsga során a hallgatók a vizsgáztatóval játszanak el egy vagy két helyzetet. A szerepjáték után a vizsgáztató további kérdéseket tehet fel a szituációkkal kapcsolatban. Ezután a vizsgázónak egy számára addig ismeretlen fotóról kell beszélnie. A vizsgáztató ennél a feladatnál arra kíváncsi, hogy a vizsgázó nyelvtanilag, lexikailag és a kommunikáció egyéb aspektusait tekintve képes-e spontán szóbeli megnyilvánulásra a megcélzott szinten.
A szóbeli vizsga egy-egy vizsgázó esetében kb. 15 percig tart. A szóbeliztető bizottság két tagból áll: egy anyanyelvi és egy magyar anyanyelvű (nyelv)tanárból.
Az olvasáskészség szintjének felmérése egy hosszabb és több rövidebb szöveg segítségével történik. A vizsgázók a szövegek elolvasása után különböző típusú kérdéseket válaszolnak meg; a kérdések nagy része több feleletválasztós, de néhány kifejtendő (kiegészítendő) kérdésre is válaszolni kell. A vizsga 60 perces. A vizsga során a papíralapú (nyomtatott) szótár használata megengedett. A mellékletben próbafeladat található az olvasott szöveg értéséhez.
Az íráskészség szintjének felmérése a vizsgázó által írt különböző típusú és tartalmú, egyszerűbb levelek értékelésével történik. A nyelvgyakorlat-kurzus során a hallgatók megismerkednek az informális és az egyszerűbb, formális levelek írásának szabályaival. Az informális levél esetében a hallgatók barátnak vagy családtagnak írnak levelet, például egy vakációról vagy utazásról. A formális levél egyszerűbb panaszlevél vagy információkérés.
Az írásbeli vizsga 60 perces. A vizsga során a papíralapú (nyomtatott) szótár használata megengedett.
A mellékletben próbafeladat található az olvasott szöveg értéséhez. A fogalmazást formai (nyelv, levélforma) és tartalmi szempontok alapján értékelik a vizsgáztatók. Az értékelés szempontjait tartalmazó ún. értékelőlap szintén megtalálható jelen dokumentum nyomtatott mellékletében.
A nyelvtani ismereteket egy, a holland grammatika alapjaira vonatkozó kérdéseket tartalmazó teszttel mérjük. A holland nyelvtan kifejtésére és gyakorlására mind a Grammatika 1., 2., mind pedig a Nyelvgyakorlat 1., 2. kurzusok során nagy hangsúly kerül.
A nyelvtani teszt különböző formákban a holland nyelvtan különböző (alap)jelenségeire kérdez rá.
A nyelvtani teszt 60 perces. A nyelvtani teszt során nem lehet szótárt1 használni. A mellékletben nyelvtani próbateszt található.
Készség | Idő | Tesztelés módja | Kérdések típusa | Értékelés |
Beszédkészség | 15 perc | előkészített szövegről/fotóról való beszélgetés, szerepjáték, ismeretlen fotó leírása | kifejtendő kérdések, beszélgetés | értékelőlap |
Olvasott szöveg értése | 60 perc | különböző írott szövegek | főleg több feleletválasztós kérdések | - |
Íráskészség | 60 perc | Formális és informális levél | - | értékelőlap |
Nyelvtan | 60 perc | holland nyelvtan: Taal vitaal 1-20. fej., Klare taal a Grammatika kurzus anyaga |
kiegészítendő és kifejtendő kérdések, behelyettesítés, stb. |
Az írásbeli vizsga (nyelvtan, olvasott szöveg értése, íráskészség) mindig megelőzi a szóbeli vizsgát. Szóbeli vizsgára nem bocsátható az a hallgató, aki az írásbeli vizsgán két elégtelent szerez. Szintén nem bocsátható szóbeli vizsgára az a hallgató, aki az írásbeli vizsga során egy elégtelent szerez és a vizsgarészekre kapott érdemjegyek átlaga nem jobb közepesnél.
Hallgató | Olvasáskészség eredménye |
Íráskészség eredménye | Nyelvtan eredménye | Átlag | Szóbelire bocsátható |
A | >1 | >1 | >1 | >1 | Igen |
B | 1 | 5 | 5 | 3,67 | Igen |
C | 1 | 5 | 4 | 3,33 | Igen |
D | 1 | 5 | 3 | 3 | Nem |
E | 1 | 4 | 4 | 3 | Nem |
F | 1 | 4 | 3 | 2,67 | Nem |
G | 1 | 5 | 2 | 2,67 | Nem |
A vizsga akkor eredményes (a hallgató akkor léphet a második évfolyamba), ha mindegyik kompetenciára az elégtelennél magasabb érdemjegyet kapott. Ha a vizsgázó valamelyik készségre elégtelent kapott, elvileg az egész vizsgán megbukott. Bizonyos meghatározott esetek azonban kivételt képeznek. Ha egy hallgató egyetlen elégtelent szerez, de a többi jegyének átlaga jobb, mint közepes, akkor a hallgató sikeres alapvizsgát tett. Ha egy hallgató két vagy három elégtelent szerez, mindenképp megbukott az alapvizsgán. Ha egy hallgató egy elégtelent szerez, és a többi jegyének átlaga rosszabb, mint közepes, a hallgató szintén eredménytelenül vizsgázott. A következő táblázat a lehetséges eseteket foglalja össze:
Hallgató | Olvasás | Írás | Nyelvtan | Szóbeli | Átlag | Sikeresség |
A | >1 | >1 | >1 | >1 | >1 | Igen |
B | 1 | 1 | 1 |
1 |
1 | Nem |
C | 1 | 1 | 1 | >1 | 1, ... | Nem |
D | 1 | 1 | >1 | >1 | ... | Nem |
E | 1 | 5 | 5 | 5 | 4 | Igen |
F | 1 | 5 | 5 | 4 | 3,75 | Igen |
G | 1 | 5 | 5 | 3 | 3,5 | Igen |
H | 1 | 5 | 4 | 4 | 3,5 | Igen |
I | 1 | 4 | 4 | 4 | 3,25 | Igen |
J | 1 | 5 | 5 | 2 | 3,25 | Igen |
K | 1 | 5 | 4 | 3 | 3,25 | Igen |
L | 1 | 4 | 4 | 3 | 3 | Nem |
M | 1 | 4 | 4 | 2 | 2,75 | Nem |
N | 1 | 5 | 3 | 2 | 2,75 | Nem |
O | 1 | 3 | 3 | 3 | 2,5 | Nem |
Az alapvizsgát tett hallgató folytathatja néderlandisztika szakirányos tanulmányait (BA2).
1 A tanszék az akadémia szótárnak számító szótárakat javasolja, mivel egyedül ezek biztosítják az egyetemi szintű nyelvtanuláshoz szükséges megbízhatóságot és minőséget: Mollay Erzsébet (főszerk.): Holland-magyar kéziszótár (Grimm Kiadó, Szeged, első kiadás: 2002), J. H. A Kammer – E. Bosch-Ablonczy: Magyar-holland szótár / Hongaars-Nederlands woordenboek (Akadémiai Kiadó, Budapest, első kiadás: 2000). Kétnyelvű Van Dale-szótárak (Pocketwoordenboek méretűtől kezdődően).
Eötvös Loránd Tudományegyetem
Opleiding Nederlandse taal en cultuur
Aan het einde van het eerste bachelorjaar moeten hoofdvak- en minorstudenten van de opleiding Neerlandistiek een zogenaamd Alapvizsga afleggen. Het alapvizsga is een omvangrijk staatsexamen dat uit verschillende onderdelen bestaat. De onderdelen komen overeen met de meest belangrijke vaardigheden die studenten van een talenstudie moeten beheersen: spreekvaardigheid, leesvaardigheid, schrijfvaardigheid, luistervaardigheid en grammatica. Deelname aan het basisexamen geschiedt onder bepaalde voorwaarden en het examen kan succesvol worden afgesloten als in principe voor alle onderdelen minimaal een 2 is gescoord.
Het basisexamen wordt niet alleen afgenomen in het eerste jaar. In het tweede jaar moeten studenten die Neerlandistiek als minor hebben gekozen ook een staatsexamen (minorexamen) afleggen. Daarnaast moeten studenten met Nederlands als hoofdvak in het derde bachelorjaar een afsluitend examen afleggen. Hoewel de opzet van de examens per jaar enigszins kan afwijken, worden de vaardigheden lezen, schrijven en spreken altijd afgetoetst.
Dit document heeft als doel om duidelijkheid te verschaffen over alle zaken die met de examens gepaard gaan. Er wordt een beschrijving gegeven van de examens en vaardigheden per jaar. Tegelijkertijd wordt beschreven op welk niveau de studenten per leerjaar worden afgetoetst. Tevens is er een aantal oefenexamens in het document opgenomen om de studenten een beeld te geven van de inhoud van de examens.
Een taal leren is niet altijd eenvoudig. Er gaat een lange tijd overheen voordat een taal goed beheerst wordt. Het proces van de taalverwerving verloopt in stappen en via verschillende niveaus. Om die niveaus te kunnen meten wordt binnen het moderne vreemdetalenonderwijs gebruikgemaakt van het model van het Europees Referentiekader (zie bijlage). Binnen dit raamwerk wordt een onderverdeling gemaakt al naar gelang de niveaus van de taalgebruiker. Volgens het ERK is er een beginnend taalgebruiker (A-niveau), een gevorderd taalgebruiker (B-niveau) en vergevorderd taalgebruiker (C-niveau). In het eerste jaar van de opleiding Nederlandse taal en cultuur worden de studenten vanzelfsprekend opgeleid tot het hoge niveau van de beginnende taalgebruiker (A2-niveau / B1-niveau van het ERK). Tijdens het basisexamen krijgen de studenten per vaardigheid examens voorgeschoteld die ongeveer rond het A2-niveau / B1-niveau van het ERK zitten. Het hele jaar door wordt er bij de verschillende vaardigheden geoefend om studenten op het beoogde niveau te krijgen. Zo wordt in het tweede semester van het jaar stilgestaan bij de opzet van een eenvoudige zakelijke brief, korte leesteksten en hebben de studenten elke week een les die volledig is gewijd aan spreekvaardigheid. Ook hebben de studenten het hele jaar door lessen grammatica. In alle (vaardigheids)lessen wordt gestreefd naar het beoogde eindniveau van de eerstejaarsstudenten Neerlandistiek: A2+ / B1. Dit met het oog op het niveau van de staatsexamens. De lectoren gaan ervan uit dat studenten die adequaat participeren in de lessen zeker in staat moeten zijn om het staatsexamen succesvol af te leggen en naast de contacturen voldoende tijd aan zelfstudie besteden.
Deelname aan het basisexamen was tot het collegejaar 2014 – 2015 aan voorwaarden verbonden. Studenten konden slechts deelnemen aan het basisexamen als de vakken Grammatica I en II succesvol waren afgesloten. Met ingang van het collegejaar 2015 – 2016 is deze eis komen te vervallen. Hiertoe werd besloten nadat uit praktijkgevallen bleek dat sommige studenten voor Grammatica zakten, maar niet voor Taalverwerving. De docenten Taalverwerving meenden dat de eis van Grammatica misschien te zwaar zou zijn en dat studenten misschien in jaar twee zich nog verder zouden kunnen ontwikkelen in grammatica. Daarnaast gingen de docenten Taalverwerving ervan uit dat studenten die Grammatica I en II niet gehaald hebben, waarschijnlijk ook niet zouden slagen voor het basisexamen grammatica en hierdoor ook geen toegang zouden hebben tot het tweede bachelorjaar.
Voor het vervallen van de eis van grammatica is een andere voorwaarde in de plaats gekomen. Om aan het basisexamen te mogen deelnemen, moeten de studenten zowel Taalverwerving 1 als Taalverwerving 2 in BA1 met een voldoende hebben afgesloten. Studenten die voor Taalverwerving 1 of 2 een onvoldoende hebben gehaald (1), mogen niet aan het basisexamen deelnemen.
Het basisexamen van het eerste jaar bestaat uit 4 onderdelen / vaardigheden. Het basisexamen betreft de volgende vaardigheden: spreekvaardigheid, leesvaardigheid, schrijfvaardigheid en grammatica. Luistervaardigheid wordt in het basisexamen niet afgetoetst. Zowel in de lessen als thuis (via luisteropdrachten) oefenen de studenten met het ontwikkelen van hun luistervaardigheid.
Tijdens het spreekexamen moeten studenten middels beschrijvingen en rollenspellen laten zien dat ze op het A2/B1-niveau zitten. De studenten zijn voorzien van een aantal stencils waarop allerlei situaties zijn afgebeeld. Tijdens het spreekexamen moeten de studenten een aantal van deze situaties aan de examinator uitleggen / verklaren of naspelen. De assessor kan vervolgens over de situaties vragen stellen. Meestal begint de mondelinge toets met een opwarmertje in de zin van het beschrijven van een foto of het spreken over een krantenartikeltjes. Ook moet een student over een onbekende foto kunnen spreken. De docenten kunnen bij deze taaltaak erop letten dat de student in staat is om een spontane beschrijving te maken. Het mondelinge examen duurt 15 minuten per student. Er zijn per mondeling 2 assessoren: bij voorkeur een moedertaalspreker en een Hongaarse lector als ondersteuner.
De leesvaardigheid wordt getoetst aan de hand van een examen met een lange tekst en een paar kleine korte tekstjes. De studenten lezen de teksten en vullen de antwoorden in. Het merendeel van de vragen bestaat uit meerkeuzevragen. Soms zijn er ook een paar open vragen. Het examen duurt 60 minuten. De studenten mogen tijdens het examen leesvaardigheid gebruikmaken van een woordenboek. Een oefenexamen leesvaardigheid is te vinden in de bijlage van dit document.
De competentie schrijfvaardigheid wordt getoetst middels het schrijven van verschillende eenvoudige brieven. In de les is aandacht besteed aan de verschillen tussen het schrijven van formele en informele brieven. De kennis hieromtrent wordt afgetoetst in het basisexamen. Bij de informele brief schrijven de studenten bijvoorbeeld een brief aan een vriend of vriendin of een familielid. Meestal gaat het schrijven over een vakantie of een weekendje weg. De formele brief betreft meestal het vragen om inlichtingen of het klagen over bepaalde faciliteiten. Tijdens de lessen hebben de studenten met de structuur van beide brieven geoefend. Het schrijfexamen duurt 60 minuten en de studenten mogen een woordenboek gebruiken. Studenten kunnen punten scoren voor taal en inhoud. Dit wordt gedaan aan de hand van een beoordelingsformulier. Dit beoordelingsformulier is te vinden in de bijlage. Een oefenexamen schrijfvaardigheid is eveneens te vinden in de bijlage van dit document.
De kennis van de grammatica van het Nederlands wordt afgetoetst door middel van een grammaticatoets waarin de belangrijkste elementen van de Nederlandse grammatica gevraagd worden. Zowel in de lessen Grammatica als Taalverwerving wordt uitgebreid aandacht besteed aan de Nederlandse grammatica. De grammaticatoets bestaat uit verschillende items die verschillende grammaticale onderwerpen betreffen. De toets grammatica duurt 60 minuten. Een oefenexamen grammatica is eveneens te vinden in de bijlage van dit document. Studenten mogen bij dit examen geen woordenboek gebruiken.
Vaardigheid: |
Duur: |
Toetsing: |
Vragen: |
Beoordeling: |
Spreekvaardigheid |
15 minuten |
Beschrijving situaties, foto en artikel |
Open vragen, discussie |
Beoordelings-formulier |
Leesvaardigheid |
60 minuten |
Diverse teksten |
Vooral MC |
- |
Schrijfvaardigheid |
60 minuten |
Informele en formele brief |
- |
Beoordelings-formulier |
Grammatica |
60 minuten |
Grammatica Nederlands * Taal Vitaal 1 – 20, Klare Taal + extra materiaal van de lessen Grammatica |
Open vragen |
- |
De schriftelijke examens (grammatica, leesvaardigheid en schrijfvaardigheid) worden altijd afgenomen voordat het spreekexamen wordt afgenomen. Studenten die voor twee van de schriftelijke examens een 1 gescoord hebben, mogen niet deelnemen aan het spreekexamen. Studenten die voor een van de schriftelijke examens een 1 hebben gescoord en afgerond gemiddeld niet hoger dan 3 halen, mogen ook niet deelnemen aan het mondelinge examen.
Voorbeeld student: |
Cijfer lezen: |
Cijfer schrijven: |
Cijfer grammatica: |
Gemiddeld: |
Deelname spreekexamen: |
Voorbeeld A |
>1 |
>1 |
>1 |
>1 |
Ja |
Voorbeeld B |
1 |
5 |
5 |
3,67 |
Ja |
Voorbeeld C |
1 |
5 |
4 |
3,33 |
Ja |
Voorbeeld D |
1 |
5 |
3 |
3 |
Nee |
Voorbeeld E |
1 |
4 |
4 |
3 |
Nee |
Voorbeeld F |
1 |
4 |
3 |
2,67 |
Nee |
Voorbeeld G |
1 |
5 |
2 |
2,67 |
Nee |
De student moet voor alle afzonderlijke competenties slagen. Voor ieder examen moet minimaal een 2 behaald zijn (= >1). Als een student voor een examen een 1 haalt, is de student in principe gezakt voor het basisexamen als geheel. Wel kunnen er soms bespreekgevallen zijn. Een student die voor één examen een 1 haalt, maar met de andere examens gemiddeld hoger dan 3 scoort, is bijvoorbeeld toch voor het basisexamen geslaagd. Een student met tweemaal of driemaal een 1, is per definitie gezakt. Een student met eenmaal een 1 en een gemiddelde van 3 of minder dan 3, is ook gezakt. Het schema hieronder geeft meer duidelijkheid.
Voorbeeld student: |
Cijfer VH1 |
Cijfer VH2: |
Cijfer VH3: |
Cijfer VH4: |
Gemiddeld: |
Geslaagd: |
Voorbeeld A |
>1 |
>1 |
>1 |
>1 |
>1 |
Ja |
Voorbeeld B |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Nee |
Voorbeeld C |
1 |
1 |
1 |
>1 |
1, … |
Nee |
Voorbeeld D |
1 |
1 |
>1 |
>1 |
… |
Nee |
Voorbeeld E |
1 |
5 |
5 |
5 |
4 |
Ja |
Voorbeeld F |
1 |
5 |
5 |
4 |
3,75 |
Ja |
Voorbeeld G |
1 |
5 |
5 |
3 |
3,5 |
Ja |
Voorbeeld H |
1 |
5 |
4 |
4 |
3,5 |
Ja |
Voorbeeld I |
1 |
4 |
4 |
4 |
3,25 |
Ja |
Voorbeeld J |
1 |
5 |
5 |
2 |
3,25 |
Ja |
Voorbeeld K |
1 |
5 |
4 |
3 |
3,25 |
Ja |
Voorbeeld L |
1 |
4 |
4 |
3 |
3 |
Nee |
Voorbeeld M |
1 |
4 |
4 |
2 |
2,75 |
Nee |
Voorbeeld N |
1 |
5 |
3 |
2 |
2,75 |
Nee |
Voorbeeld O |
1 |
3 |
3 |
3 |
2,5 |
Nee |
VH = vaardigheid
Studenten die voor het basisexamen geslaagd zijn, mogen door naar BA2.
Na twee jaar Nederlands gestudeerd te hebben, moeten minorstudenten ook een examen afleggen (minorexamen). In het tweede jaar van de opleiding Nederlandse taal en cultuur worden de studenten vanzelfsprekend opgeleid tot het hoge niveau van de gevorderde taalgebruiker (B2-niveau van het ERK). Tijdens het staatsexamens krijgen de studenten per vaardigheid examens voorgeschoteld die ongeveer rond het B2-niveau van het ERK zitten. Het verschil met BA1 is dat slechts minorstudenten het basisexamen in jaar 2 moeten afleggen. De hoofdvakstudenten doen dit aan het einde van BA3.
Het hele jaar door wordt er bij de verschillende vaardigheden geoefend om studenten op het beoogde niveau te krijgen. Om de studenten voor te bereiden op het leesexamen moeten de studenten het hele jaar door teksten lezen en daar samenvattingen van maken. In het tweede semester lezen de studenten teksten die steeds langer zijn en van een hoger taalniveau. Dit om ze voor te bereiden op het niveau van het basisexamen. Tijdens het schrijfexamen moeten de studenten een lopende tekst schrijven over een actueel onderwerp. Middels de opdrachten van het vaardigheidsdossier (hele jaar door) worden de studenten hierop voorbereid. Om de studenten voor te bereiden op de spreektoets wordt elke week minimaal een les besteed aan spreekopdrachten die tijdens het eindexamen terug kunnen komen. Dit alles geschiedt met het oog op het niveau van de staatsexamens. De lectoren gaan ervan uit dat studenten die adequaat participeren in de lessen zeker in staat moeten zijn om het staatsexamen succesvol af te leggen en naast de contacturen voldoende tijd aan zelfstudie besteden.
Het minorexamen bestaat uit een spreektoets, een leestoets en een schrijftoets. De lees- en schrijftoets duren beide 90 minuten. Het spreekexamen duurt 15 minuten.
Alle minorstudenten zijn toegelaten tot het deelnemen aan het basisexamen.
Het examen voor de minorstudenten van jaar 2 bestaat uit 3 onderdelen / vaardigheden. Het basisexamen betreft de volgende vaardigheden: spreekvaardigheid, leesvaardigheid en schrijfvaardigheid. Luistervaardigheid wordt in het basisexamen niet afgetoetst. Zowel in de lessen als thuis (via luisteropdrachten) oefenen de studenten met het ontwikkelen van hun luistervaardigheid.
Tijdens het spreekexamen moeten studenten spreken over verschillende thema’s die afkomstig zijn uit het taalboek Nederlands op Niveau en de reader. De studenten werken hier voornamelijk in het tweede semester aan. Tijdens de lessen spreekvaardigheid wordt al uitgebreid over de thema’s gesproken. Het mondelinge examen duurt 15 minuten per student. Er zijn per mondeling 2 assessoren: bij voorkeur een moedertaalspreker en een Hongaarse lector als ondersteuner. De onderwerpen van het spreekexamen zijn te zien in de bijlage.
De leesvaardigheid wordt getoetst aan de hand van een examen met een lange tekst De studenten lezen de tekst en vullen de antwoorden in. Het merendeel van de vragen bestaat uit meerkeuzevragen. Soms zijn er ook een paar open vragen. Het examen duurt 90 minuten. Een oefenexamen leesvaardigheid is te vinden in de bijlage van dit document.
De competentie schrijfvaardigheid wordt getoetst middels het schrijven van een betoog. De studenten kunnen kiezen uit verschillende onderwerpen.
Het schrijfexamen duurt 90 minuten. Studenten kunnen punten scoren voor taal en inhoud. Dit wordt gedaan aan de hand van een beoordelingsformulier. Dit beoordelingsformulier is te vinden in de bijlage. Een oefenexamen schrijfvaardigheid is eveneens te vinden in de bijlage van dit document.
II.III: Slagingsregeling
De student moet voor elk afzonderlijk vaardigheidsexamen slagen. Voor elk examen moet minimaal een 2 behaald zijn. Als een student voor een vaardigheid gezakt is, heeft de student recht op een herkansingsexamen. De student die voor deze herkansingstoets slaagt, is alsnog geslaagd voor het minorexamen. Studenten die voor twee vaardigheden een onvoldoende hebben gescoord, zijn gezakt.
I.IV: Voortgang
Studenten die voor het minorexamen geslaagd zijn, krijgen geen certificaat, maar i veel gevallen zal op hun diploma staan dat hun taalniveau van het Nederlands zich rond de B2 situeert.
III. NEERLANDISTIEK BACHELOR 3
De studenten met Nederlands als hoofdvak moeten aan het einde van het derde bachelorjaar ook een afsluitingsexamen afleggen. In het derde jaar van de opleiding Nederlandse taal en cultuur worden de studenten opgeleid tot het niveau van de vergevorderde taalgebruiker (C1-niveau van het ERK). Tijdens het staatsexamens krijgen de studenten per vaardigheid examens voorgeschoteld die ongeveer rond het C1-niveau van het ERK zitten. Alle studenten van BA3 moeten dit examen afleggen. Het examen moet met succes worden afgesloten om het bachelordiploma Nederlandse taal en cultuur te krijgen.
Het hele jaar door wordt er bij de verschillende vaardigheden geoefend om studenten op het beoogde niveau te krijgen. Om de studenten voor te bereiden op het leesexamen moeten de studenten het hele jaar door teksten lezen en daar samenvattingen van maken. In het tweede semester lezen de studenten teksten die steeds langer zijn en van een hoog of wetenschappelijk taalniveau. Dit om ze voor te bereiden op het niveau van het afsluitingsexamen. Tijdens het schrijfexamen moeten de studenten een lopende tekst schrijven over een actueel onderwerp. Dit kan in de vorm van een betoog, een beschouwing of een uiteenzetting.
Om de studenten voor te bereiden op de spreektoets (in de vorm van een scriptieverdediging) worden tijdens de meeste lessen spreekopdrachten of presentaties uitgevoerd. Dit alles geschiedt met het oog op het niveau van de staatsexamens. De lectoren gaan ervan uit dat studenten die adequaat participeren in de lessen zeker in staat moeten zijn om het staatsexamen succesvol af te leggen en naast de contacturen voldoende tijd aan zelfstudie besteden.
Het examen bestaat uit een spreektoets, een leestoets en een schrijftoets. De lees- en schrijftoets duren beide 90 minuten. Het spreekexamen duurt 15 minuten (presentatie) en 5 – 10 minuten over verschillende onderwerpen die zijn aangegeven op CNS, de website van de opleiding.
II.I: Toelating tot het afsluitingsexamen
Aan deelname tot het afsluitingsexamen zitten strenge eisen verbonden. Studenten mogen pas deelnemen aan het examen als:
- Alle cursussen van de bachelor succesvol zijn afgerond;
- Als de scriptie ingeleverd en beoordeeld is;
- Als de beoordeling van de scriptie hoger is dan een 1.
II.II: Inhoud van het afsluitingsexamen
Het afsluitingsexamen bestaat uit 3 onderdelen / vaardigheden. Het examen betreft de volgende vaardigheden: spreekvaardigheid, leesvaardigheid en schrijfvaardigheid. Luistervaardigheid wordt in het basisexamen niet afgetoetst. Zowel in de lessen als thuis (via luisteropdrachten) oefenen de studenten met het ontwikkelen van hun luistervaardigheid
a) Spreekvaardigheid
Tijdens het spreekexamen moeten studenten hun scriptie presenteren en verdedigen. De presentatie neemt ongeveer 15 minuten in beslag. De overige tijd zal gesproken worden over onderwerpen die zijn medegedeeld via de website.
Er zijn per mondeling 2 assessoren: bij voorkeur een moedertaalspreker en een Hongaarse lector als ondersteuner.
b) Leesvaardigheid
De leesvaardigheid wordt getoetst aan de hand van een examen met een lange wetenschappelijke tekst De studenten lezen de tekst en vullen de antwoorden in. Het merendeel van de vragen bestaat uit meerkeuzevragen. Soms zijn er ook een paar open vragen. Het examen duurt 90 minuten. Een oefenexamen leesvaardigheid is te vinden in de bijlage van dit document.
c) Schrijfvaardigheid
De competentie schrijfvaardigheid wordt getoetst middels het schrijven van een betoog, beschouwing of uiteenzetting. De studenten kunnen kiezen uit verschillende onderwerpen. Het schrijfexamen duurt 90 minuten. Studenten kunnen punten scoren voor taal en inhoud. Dit wordt gedaan aan de hand van een beoordelingsformulier. Dit beoordelingsformulier is te vinden in de bijlage. Een oefenexamen schrijfvaardigheid is eveneens te vinden in de bijlage van dit document.
d) Overzicht in schema
Vaardigheid: Duur: Toetsing: Vragen: Beoordeling:
Spreekvaardigheid 15 – 25 minuten Presentatie scriptie en bespreking voorbereide thema’s Open vragen, discussie Middels verdediging
Leesvaardigheid 90 minuten Wetenschappelijke tekst (C1) MC en open vragen -
Schrijfvaardigheid 90 minuten Betoog, beschouwing of uiteenzetting of thema naar verplichte keuze - Beoordelings-formulier
II.III: Slagingsregeling
De student moet voor elk afzonderlijk vaardigheidsexamen slagen. Voor elk examen moet minimaal een 2 behaald zijn. Als een student voor een vaardigheid gezakt is, heeft de student recht op een herkansingsexamen. De student die voor deze herkansingstoets slaagt, is alsnog geslaagd voor het minorexamen. Studenten die voor twee vaardigheden een onvoldoende hebben gescoord, zijn gezakt.
I.IV: Voortgang
Studenten die voor het basisexamen geslaagd zijn, krijgen hun bachelordiploma Nederlandse taal en cultuur.
Vaardigheid:
Duur:
Toetsing:
Vragen:
Beoordeling:
Spreekvaardigheid
15 minuten
Beschrijving situaties, foto en artikel
Open vragen, discussie
Beoordelings-formulier
Leesvaardigheid
60 minuten
Diverse teksten
Vooral MC
-
Schrijfvaardigheid
60 minuten
Informele en formele brief
-
Beoordelings-formulier
Grammatica
60 minuten
Grammatica Nederlands
* Taal Vitaal 1 – 20, Klare Taal + extra materiaal van de lessen Grammatica
Open vragen
-
H | K | Sze | Cs | P | Szo | V |
---|---|---|---|---|---|---|
1
|
2
|
3
| ||||
4
|
5
|
7
|
8
|
9
|
10
| |
11
|
12
|
14
|
15
|
16
|
17
| |
18
|
19
|
21
|
22
|
23
|
24
| |
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|